De Groene Hof

De Groene Hof

dinsdag 15 mei 2012

Marokkaanse munt



Vorig jaar slenterde ik langs de kruidenafdeling mijn favoriete tuincentrum. Ik kocht er een plantje Marokkaanse munt…. dat leek me heerlijk exotisch. Nietsvermoedend plantte ik het in mijn kruidentuin, en genoot van heerlijke kopjes geurige thee.

Enkele takjes die ik nog niet gebruikte hield ik vers door ze in het water te zetten. Na enkele dagen bleek dit wel een heel makkelijk plantje om te vermeerderen te zijn, want er hadden zich al mooie witte worteltjes gevormd. Ook deze gingen, even nietsvermoedend de kruidentuin in. De kenners van munt, zullen nu al wat gniffelen. Het grappige is, dat ik beslist geen leek ben, en enorm veel plantenkennis bezit, maar het gedrag van munt, was op de een of andere manier aan mijn plantenkennis voorbij gegaan.

En zo begon ik dit voorjaar aan het onkruid wieden wat zich in het vroege voorjaar al had ontwikkeld. Maar tussen het reguliere onkruid, kwam ik ook wat kleine blaadjes munt tegen. Na de euforie, dat ik wat extra stekjes had “gekweekt” , begon ik met grof geweld aan deze enorme lange witte vleesachtige uitlopers te trekken. Deze kanjer had bezit genomen van mijn gehele kruidentuin en in alle windrichtingen had mijn lieve kleine muntplantje minstens een meter aan uitlopers gevormd. Niet een smal dun uitlopertje, nee, het leek wel een vierbaans snelweg !! Deze vierbaans snelwegen, heb ik nu kunnen bedwingen, door er mooie rotondes van te maken, in enkele grote afgebakende potten. Daarnaast heb ik volop kleine potjes munt welke ik met graag met mijn familie en vrienden deel…… met de Goede Raad ze in te perken in een pot. Komend jaar wederom lekker kopjes muntthee drinken, met een glimlach rondom mijn lippen als ik mijmerend terugdenk aan deze vers opgedane plantenkennis.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten