De Groene Hof

De Groene Hof

dinsdag 15 mei 2012

Asperges, het witte goud


Het witte goud


In 2006 kwam ik in het bezit van mijn volkstuin waarin ik dat jaar mijn geluk beproefde met wat gewone groenten zoals sla, worteljes, boontjes en kruiden. 

Het jaar erna werd ik een stuk ambitieuzer en had ik een wens: een mooie heuvel met wuivend aspergegroen. Voorafgaand natuurlijk heerlijke maaltjes met het befaamde witte goud, zo uit eigen tuin. Maar hoe ik ook op google-de…. de aspergeplanten werden alleen verkocht in grote getale, maar voor een 10-15 plantjes kreeg ik geen reacties. Mijn oom, ook enthousiast volkstuinier,  raadde me aan, om asperges te gaan zaaien. Drie hele jaren geduld en rustig opkweken was het devies, voordat ik ook maar één enkele asperge uit de grond zou kunnen steken…. Daar was ik te ongeduldig voor, dus het jaar erna wederom een kleine jacht om wat plantjes te bemachtigen. Het voorjaarsseizoen was zo voorbij, zonder enig geluk.

Dus 2009, om van geduld te spreken, heb ik toch maar een zakje zaad gekocht, en al snel had ik kleine wuivende plukjes groen boven de grond staan. WOW, nog twee jaar geduld hebben.

En dit voorjaar is het dan eindelijk zover !!!
De ASPERGE – OOGST.
Mijn asperges varieren van 3 mm tot ongeveer 8 mm, maar daar heb je het dan ook echt wel mee gehad. Eén asperge heb ik gehad, die toch wel ruim over de 1 cm dikte was.
Dus, vanaf half mei moet ik de plantjes door laten schieten, om niet teveel van ze te vergen. Voor een aspergeplant die makkelijk 20 jaar mee gaat, zijn dit toch nog kleine babies.





Dus, 2013 - de maya’s hebben ondertussen bedacht dat de wereld toch niet vergaat - moet een goed bordje zelfgekweekte asperges op gaan leveren…. Ik ben benieuwd !!

Eerst genieten van het voorjaar en de zomer !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten